Streefstanden

Rik Twilhaar

Iedereen geniet natuurlijk op en top als hij een schitterende combinatie uithaalt. Maar waar ik persoonlijk misschien nog wel meer van geniet, is als je een tegenstander volledig plat hebt gespeeld. Dat geeft toch een enorm voldaan gevoel, of niet soms? In 2000 ben ik al een aantal keer in de positie geweest om mijn tegenstander, op een aardige manier, op de knieën te krijgen. Ik heb vroeger geleerd van Johan Krajenbrink dat je moet proberen een streefstand te krijgen. Hier volgen een aantal standen waarin mij dat wel aardig gelukt is:

R. Twilhaar – H. Offenga, 2-0, Franeker –Troesoe.

Ik speelde 47. 37-32! En de wedstrijd was voorbij omdat ik op 13-18 wacht met 49-43. Op 12-17 breek ik door met 23-19, en hetzelfde volgt op 26-31. Dus speelde mijn tegenstander maar 48. ..... 12-18 49. 23x12 14-19, maar dat mocht natuurlijk niet baten want ik haalde dam op 1 en won simpel.

Een werkelijke unieke stand had ik tegen R. Vis uit Nunspeet, ik speelde voor De Meteoor op bord 1 tegen hem. De wedstrijd was vrij ingewikkeld, maar de overwinning uiteindelijk niet. Ik heb net 46. ..... 15-20 gespeeld, en het was genieten voor mij, want wat moet Vis spelen? Hij kan niets meer, zelfs geen offer om vervolgens door te spelen. Dus gaf mijn tegenstander ook terecht de hand.
Ook tegen De Witte van Moort 2 had ik wel een aardige wedstrijd. Tegen E. Hilberink ging alles erg voorspoedig en kon ik hem op een aardige wijze vastzetten. Dit was de stand op de 45e zet en zoals je ziet staat zwart erg goed. E. Hilberink – R. Twilhaar 0-2. Ik speelde 47. ..... 28-33 48. 38x29 27-31!! en ik won zeer gemakkelijk
Dit jaar ben ik begonnen met persoonlijke wedstrijden te spelen in district noord. Daarin gaat het niet zo goed, ik heb daar maar 1 goede wedstrijd gespeeld en die was tegen Rende Brouwer van ADG. Het was een hele mooie omsingelingspartij. Bij deze wedstrijd vind ik één diagram niet genoeg, en in de damschooltrainingen van vroeger heb ik geleerd om van een partij een filmpje te maken. Als je namelijk van een wedstrijd een filmpje maakt en daarin de belangrijkste 4 a 5 standen zet, dan krijg je een goed beeld van het verloop van de wedstrijd. Hier volgt mijn filmpje, en ik verwacht minimaal 5 oscars: R.Twilhaar – R.Brouwer 2-0

Zo’n slotstand gun ik iedereen, alleen pas op, niet tegen mij!?