Problematiek

Van Arne van Mourik ontving de redactie een brief waarin aandacht wordt gevraagd voor de schoonheid van de problematiek. Damproblemisten worden ook wel de "dichters van het damspel" genoemd. Dirk de Ruiter, een zeer bekend problemist, schreef eens: "De geaardheid van de problemist is vooral gebaseerd op eigenschappen die hem in staat stellen materiaal te kneden en te vormen tot een artistiek geheel, ontdaan van overtolligheid en grofheid." De brief van Van Mourik roept geïnteresseerden op lid te worden van de Kring voor Damproblematiek. De interesse wordt gewekt door een vijftal fragmenten. De oplossingen van de composities vindt u op de laatste bladzijde van het clubblad.

Diagram 1 beeldt een compositie, van tien jaar geleden, gemaakt door de Russische problemist Zubov af. Een aantal meerslagen en een reis van de witte dam leiden naar een opsluitingsstelling. Er wordt weinig geschoven en veel geslagen. Diagram 2 is een zogenaamd ‘kleintje’ van A.J. Beemer. Een korte economische combinatieve inleiding wordt gevolgd door een puntig en niet zo lastig motief. Diagram 3 is een aardig idee van debuterend problemist P.W.N. van Deursen. Problemisten noemen de oplossing van dit probleem oneconomisch, omdat er in de oplossing meerdere schijven worden weggegeven, zonder dat er sprake is van meerslag.

Diagram 4 is een verbetering van L. de Rooij op voorgaande diagramstand. Ook diagram 5 is een verbetering met behoud van het originele idee. Deze bewerking is afkomstig van ir. J. Viergever.